torsdag den 12. februar 2009


Min far længtes utroligt meget efter orden. Men hvis der var en ting han ikke kunne opretholde derhjemme var det orden. Måske var det derfor han nogen gange låste sig inde i stuen. Så kunne han luske omkring og skabe orden i sine brevbunker og lægge hans mange brevåbnere på tværs når bunken var langt. Så var der da lidt styr på det hele. Altså indtil vi kom ind igen. Skuret var noget af det mest uordentlige vi havde. Der stod alle vores cykler, som mest af alt var mast ind, sluppet lige inden, fordi vores kroppe alligevel ikke kunne være der, og mast ind mellem min fars og min mors Raleigh. Men en dag hvor genboen Jørgen skulle ordne min fars antenne, fordi den ifølge min far kun kunne tage atmosfæriske "bræk-signaler" (det var de små prikker der hopper og danser så han blev utilpas, men han kunne jo osse bare lade være med at blive siddende og stirre og fortage sig noget selv men han sad samfulde 4 timer og nedstirrede det manglende signal, indtil Jørgen kom hjem fra Jysk telefon og jeg kunne tilkalde ham) Desværre skulle Jørgen bruge en skruetrækker og den kunne vi ikke finde ude i skuret. Rasende gik min far så igang med at rydde op. Nu skulle alle værktøjer katalogiseres, optælles, og indrammes og hænges op. Det tog min far en hel weekend at finde og tegne værktøjerne ind på en træplade som han hentede ude ved tømmerhandlen. En måned efter var halvdelen af værktøjet imidlertid forsvundet igen. Men på det tidspunkt havde Jørgen jo forlængst fået signalet op og køre ved hjælp af sit professionelle jysk telefon udstyr. Og uff havde glemt alt om sin værktøjstrip. Pladen var der dog stadig. Og da de gamle var væk hang der kun forkerte ting tilbage. som en art slægstavle fuld af forkerte forbindelser. (nej fuld af forkerte skruetrækker onkler på mors side) Spøgelsesværktøjet kaldte mig og Niels det. Hold kæft hvor har vi meget. Ja men det hjælper ikke meget når værktøjet er væk. Det er da historisk interessant sagde jeg til min storebror, som ikke deler min besættelse af min fars liv. Vi du virkelig ha Uffs evnesvage tavle? mh, sagde jeg glad. Og så tog jeg pladen med mig til mit eget hjem, fast besluttet på at hænge den op når jeg fik noget værktøj selv. Nu er pladen blevet væk. Og jeg har ingen ordenssans overhovedet. Så nu er både plade og værktøj borte.