tirsdag den 5. juni 2012

Fungus skolelæreriensis


En af min fars patienter var inficeret af en sjælden svampelidelse. Min far kunne ikke finde ud af hvad hun fejlede.  Det var først da hun begyndte at omtale sin søster i flertal det gik op for ham at der var sporer i hendes kausalitet. Efterhånden som svampene groede ud af patienten og der ligesom opstod en slags hat på hendes hoved blev min far mere og mere overbevist om at hun var inficeret af den sjældne Ophiocordyceps unilateralis svamp som ellers lever mest i regnskove. Men på en eller anden måde var patienten blevet ramt og var fra sit job som skolelærer på en lilleskole gået direkte fra sin 4 klasse ud til min far for over et par behandlinger at sidde mere og mere fast i hans sofa. En typpisk metode hos Ophicordyceps, som dog i danmark var tvunget til at tage utraditionelle metoder i brug, fordi der jo ikke er særligt mange regnskovs buske hvor offeret kan sidde mens svampen suger og vokser sine svampebørn store. Som hos store skovmyrer i regnskoven handler det for svampen om at manipulere den væk fra sin koloni og ud i den sumpede regnskov hvor den som en zombie sætter sig fast på et blad.  Det var tydeligt for min far at lærerinden også var blevet lokket eller hypnotiseret bort fra sin koloni - søften lilleskole, og at hun måske med sin sidste viljestyrke havde opsøgt min far.
En aften hvor patienten havde siddet meget stille mens vi så dus med dyrene lagde min far an til en dybdepsykologisk snak. Han ville når natten kom bringe patienten hjem "til sin barndom" for derved at få fat i kernen af sygdommen. Uheldigvis var patienten for fuld og mumlede bare noget med at hun vist skulle se at komme hjem til sine "børn." Dette er en klassiker hos svampe inficerede - de vil hele tiden hjem - fordi det jo er hjemme der er fugt og plads til svampen.  Tilsidst forekom patienten dog min far for uappetitlig, ligesom hun vedblev med at påstå hun bare led af generaliseret angst. Hvad er det for noget sludder råbte min far. TROR DU JEG ER DUM FRU SKOLELÆRERINDE. De sidder der med mærkelige gevækster og ødelægger mig og min families private DR 1,  og påstår de lider af generaliseret angst. Jeg ved ikke hvad der siden skete med fungus Skolelærerinsis. Men det har næppe været noget rart.