mandag den 12. januar 2009

krydsfinér

Vi sad oppe på Knud Eriks ungdomsværelse som lå ovenpå hans fars tankstation og røg særlige tyrkiske cigaretter som ved hjælp af en pinzet kunne ryges helt ned, og hørte Abba på hans krydsfiner anlæg. Dvs. vi var i gang med at lime krydsfinerstykkerne på med hobby kniv og målebånd da hans far kom ind. Hvem er det der har en far som kører stangstiv rundt på en børnecykel størrelse 4-6 år? Jeg rødmede straks, fordi jeg var sikker på det var min far. Hver evig eneste gang nogen nævnte en far som havde gang i et eller andet troede jeg det var min far. Det var det godt nok ikke denne gang. Det var tykke mogenses far som havde fyret en fed og synes han trængte til at køre chopper. Det er ligesom easy rider knægte – det er totalt kodyl. Kodyl var en hovedpine pille vidste jeg. Jeg forestillede mig Tykke mogenses far havde spist kodimagnyler og kunne egentlig ikke forstå han blev så glad af det. Jeg blev altid sløv og gummiagtig i højre arm. Hvorfor ved jeg ikke. Det er typpisk hysteriformt, sagde min far. Som altid brugte lange endelser på ting han ikke havde beviser for. På den måde, fordi de lange endelser fyldte, kunne han lægge problemet død. Det var for resten tykke mogenses fars datters cykel, og den knækkede sammen som om den var af smør. Han vejede også 120 kilo. Men det betyder ikke en hylende fis, når der står 10 års garanti mod stelbrud. Næst efter min far var tykke mogenses far den vildeste på vejen. Han var nummer et når det galt surhed. Men når det kom til druk og chopper førte min far. Jeg gik ikke med ned på vejen. Jeg ville hellere pakke båndoptageren ind. Husk nu man skal kunne se voltmeteret når du er færdig råbte Knud Erik som var 2 år ældre end mig og sådan set min storebrors kammarat. Det skal jeg nok. Jeg laver 2 glukhuller, nej 3 vi skal jo også gerne kunne åbne ind til det der rum til båndene. Nå ja råbte knud erik. Godt set. Jeg fik kuldegysninger hver gang jeg skar i den mærkebrune krydsfiner. Det var på en eller anden måde, næsten lige som at være til frisøren. Det kildrede at nusse om båndoptageren.